גישור פישור
ומה שביניהם

פישור וגישור

תיקון מספר 15 לחוק בתי המשפט (1992) הוסיף שני מנגנונים חדשים ליישוב סכסוכים אזרחיים: פסיקה לפשרה ע"י השופט ופישור חיצוני. אלו באו בנוסף למנגנון ותיק יותר – הבוררות, וביחד הובאו לאישור הכנסת ע"י שר המשפטים והוצגו על ידו כאמצעי חשוב להקלת העומס בבתי המשפט. כעבור 9 שנים, תוקנו החוק והתקנות והמונח פישור הוחלף במונח גישור. בתקופת ביניים זו הושרש בילבול בין המושגים.

מאמר זה מבוסס על מאמרו של פרופ' מרוני: "על מגבלות הפישור ובשורת הגישור".

הדמיון

קיים דמיון בין הליך הפישור (Case Settlement) והליך הגישור (Mediation): שניהם הליכים בהם צד שלישי מסייע לצדדים שאינם יכולים להגיע להסכמוה בכוחות עצמם, להסכים על פתרון המיישב את הסכסוך או על תהליך שיוביל ליישובו.
לשני ההליכים יש מאפיינים משותפים: מעורבות צד שלישי, רצוניות והסכמה, סודיות ואפשרות לקיים פגישות נפרדות. ככל הנראה, קיומם של מאפיינים משותפים אלו היא אחת הסיבות העקריות לבלבול המושגים.

ההבדלים

ניתן להצביע על 7 ההבדלים עיקריים בין ההליכים: 







מהפיכת הגישור

נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, השופט אהרון ברק, ראה בקידום רעיון הגישור משימה לאומית. כשדיבר על "מהפכת הגישור" התכוון במפורש לגישור ולא לפישור. 

הפישור יעיל יותר בהפחתת עומס התיקים מבתי המשפט. אך לא לכך כיוון הנשיא ברק ולא לכך כוונו תקנות הגישור (תיקון מס' 15 לתקנות ביהמ"ש). הנשיא ברק לא היה משתמש בביטוי "מהפכת הגישור" משום שהפישור קיים כבר זמן רב, כולל בתוך מערכת המשפט הישראלית, ובוודאי שאינו מהווה "מהפכה". ועוד הוסיף הנשיא ברק, היה צורך חיוני בהנהגת הגישור אף אם בתי המשפט היו חסרי עבודה.

ההעדפה החברתית לגישור על פני הפישור אינה קשורה ביסוד ההסכמה או באיכותה אלא בדרך אליה: בדרגת השליטה המעורבות והאחריות שיש לצדדים עצמם ולא לבאי כוחם או לצד השלישי. היא קשורה בשיח ובתהליך של עיצוב הפתרון המוסכם ובקבלת ההחלטות. האוטונומיה של הצדדים היא הפרדיגמה של הגישור. בשורת הגישור קשורה באופן ההדברות וההשתתפות של הצדדים עצמם בתהליך ופיתוח האוטונומיה והיכולת האישית. בשורת הגישור טמונה בהעצמת הצדדים ובטיפוח כישורים וכלים שיאפשרו להם לפתור סכסוכים בעצמם ללא סיוע של סמכות חיצונית. התהליך אמור ללמדם ליישב חילוקי דעות בדרכי שלום בכוחות עצמם, ממקום של ביטחון עצמי ביכולתם ומתוך הכרת החשיבות של הבנת הצרכים שלהם ושל הצד האחר ומציאת פתרונות שיספקו צרכים אלו.

ההתנסות בגישור היא הזדמנות לצמיחה. כאשר היא באה ממשבר ביחסים היא מאפשרת בניית תפיסה חדשה ומשותפת של היחסים בין הצדדים.

ההצלחה בגישור אינה ההגעה להסכם, אלא הדרך שהצדדים עושים בדרך אליה, הטרנספורמציה שהם עוברים, שיפור בבטחונם העצמי ולאמונה ביכולתם לנהל את יחסיהם וסכסוכיהם מתוך דאגה לצרכים שלהם וכיבוד צרכי האחר. בהקשר הרחב יותר – העצמת הצדדים אמורה להעצים את החברה כולה.

מגבלות השיח הפישורי: חסימת נתיבי השיח, פגיעה בתשתית המידע, תחרותיות ושיפוטיות החונקת יצירתיות.

למה זה חשוב? 

ציבור המשתמשים אינו מודע לאפשרות קיומה של אבחנה בין גישור לפישור ונמנעת ממנו האפשרות לבחור ביניהם בצורה מושכלת ולהפיק המירב מכל הליך. בהעדר הגדרה ברורה אין אפשרות לקיים דיון ציבורי ממוקד על כיוון ההתפתחות הרצוי של התחום וקיים קושי לפתח קוד אתי ולבנות תוכני תהכשרה או מסגרת הסמכה.

לפישור יש יתרון ברור בהגעה להסכם ו"סגירת תיקים" במהירות, ועל כן בהורדת העומס על בתי המשפט. מטרות טובות אלו אינן מטפלות בשורש הבעיה, ואינת מסייעות לשינוי התרבות הבעייתית של ניהול סיכסוכים וישובם בחברה הישראלית.